fredag 12 april 2019

Nya inköp!

Då jag försöker diversifiera portföljen så letar jag vitt och brett efter lämpliga högutdelande aktier och har nu köpt in två nya, det blev PennantPark Floating Rate Capital Ltd. (PFLT) och Abbvie.


https://www.pennantpark.com/funds/pflt/

PFLT är ett Business Development Company (BDC), som är en annorlunda företagskonstruktion med speciella/förmånliga skatteregler som innebär att större delen av vinsten måste delas ut. Affärsidén är att investera i mellanstora onoterade bolag, främst i USA. Och med investera menas "in the form of floating rate senior secured loans", dvs låna ut pengar till hygglig ränta. De delar ut månadsvis och ger hela 8,77% i direktavkastning årligen till dagens kurs. Några utsikter till utdelningshöjning? Knappast. Jag förhåller mig således något skeptisk, men är nyfiken på att lära mig mer om denna bolagstyp.

Möjligen påminner PFLT lite om ett annat innehav i portföljen, closed-end ETF:en Pimco PTY, som gick bra att köpa fram till MiFIDII-direktivet började gälla och som stängde ute lite mer svårgenomskådliga värdepapper från att köpas inom EU.


https://www.abbvie.com/

"We are AbbVie, a highly focused research-driven biopharmaceutical company.", så beskriver Abbvie sig själva och det låter som en utmärkt komponent i min portfölj. De delar ut kvartalsvis och på årsbasis till nuvarande kurs hamnar direktavkastningen på 5,24%. Kursen har fått ordentligt med stryk på sista tiden så jag hoppas att detta är ett bra tillfälle att börja gå in aktien. Och hur många år i rad har de höjt sin utdelning? 46.

Båda dessa bolag kan jag tänka mig att fylla på upp till ca 2% av portföljen. Nu köpte jag 100st PFTL och 30st Abbvie, ni kan ju gissa vilket av dem jag kommer att fylla på först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar