måndag 4 december 2023

Utdelningar - November

 Glädjen när Skatteverket äntligen går in och sätter ner foten för delar av det moderna slaveriet lyser upp novembermörkret! Expressen noterar att gemene matbudskund borde förstå att det är nått lurt när en stelfrusen Bangladeshier kommer cyklandes på en rostig trehjuling med matleverans från McD 10km bort från den välbärgade förorten, för endast 39:- extra. Jag hoppas verkligen att denna typ av "gig" försvinner. Tja, eller varför inte hela gigjobbsbranschen? McDonalds återkommer jag till.

Oklart om han är knäckebröds-FI, men journalisten Lennart Ekdahl kom ut som ekonomiskt oberoende. Anledningen? "Började köpa aktier för 30-40år sen". Trevligt.

Så förutom detta, hittar vi några andra glädjekorn under årets mörkaste månad? Det första av tre planerade julbord avverkades, tyvärr inget av dem på Berns. Dessbättre klirrade det till en hel del under månaden i  Berns-portföljen - Förra året fick jag ihop 19 430:- och i år räknar jag ihop det till 27 449:-. Trevligt så här lagom till julklappstider, och en rejäl höjning!

 

 Och på tal om McDonalds, så har jag fortsatt att fylla på så att jag kom upp i hela 10st totalt! Kan tänka mig minst 90 till :) Och till en burgare behöver man även PepsiCo, så fyllde på med 5st till (10st totalt). Fortfarande ytterst små innehav, men kommer fortsätta att fylla på kommande månader tills jag har nått några procent av portföljen.

Ett annat relativt nytt innehav som förtjänar en kommentar är VF Corp som har bjudit på en liiite mer spännande åktur än planerat. Dynamiskt minst sagt, så vi får väl se hur länge den klarar sig kvar.

Sista månadens spurt innan jag kan summera årets nollsummespel, och stålsätta mig inför en eventuellt starkare SEK som snabbt borde kunna sänka utdelningarna med 20%. Men fram tills dess fortsätter vi njuta av en USD-utdelare!

6 kommentarer:

  1. Härligt med cash som trillar in lagom till julfirandet. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, det blir nog några extra julklappar :)

      Radera
  2. Ja det var fina utdelningar. VI får väl se vad som händer med den svenska kronan. Jag är tveksam om vi får se så mycket som 20% nedgång för USD, hoppas och räknar med en svagare landning...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sett till utdelningarna så vore det fint om SEK höll sig svag, men så fort det börjar ordna upp sig med Nato och räntebanor så borde vi se en förstärkning. Hoppas jag?

      Radera
  3. Fina utdelningar!
    Gällande VF sänkte de ju ännu en gång sin kvartalsutdelning till 0,09 dollar, vilket är en sänkning om 70 %. Dina tankar där då du främst äger för utdelning?

    Allt gott kära vän!

    /Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det här spontanköpet som jag inbillade mig att jag träffade på botten verkar ta nått år till innan det eventuellt kommer på banan igen. Ligger just nu back 7% sen köp, men har iofs fått en del utdelningar vilket räddar upp något. Är deras märken verkligen helt ute i kylan, eller kan vi hoppas på en återgång till fornstora dagar? Utdelningssänkare är inget jag normalt har kvar i portföljen, men jag får nog ge det nån rapport eller två till innan jag ger upp på detta "rea-fynd" och lämnar in det på Myrorna :)

      Radera