måndag 22 april 2019

Ett förutsättningslöst möte

*Ring* "Hej, mitt namn är Anna Andersson från Investment Capital och jag söker Äta På Berns"

Jag: "Hej Anna, vill du sälja något till mig?"

Säljare: "Nja, jag skulle vilja bjuda dig på en förutsättningslös lunch där vi kommer att informera om det senaste inom investeringar!"

Jag: "Attans, då får jag önska dig en fortsatt trevlig vecka!" *Klick*

Ungefär så brukar det låta när en "kapitalrådgivare" ringer mig för att bjuda på lunch eller "informationsmöte" med "lättare förtäring". Under årens lopp har jag varit på ett 10-tal såna här möten, förmodligen med de flesta "kapitalrådgivare" i Stockholm. Oftast har de bjudit på just lunch, ibland något enklare och vid ett par tillfällen automatkaffe.

I början var jag nyfiken på deras erbjudanden, kunde de verkligen hjälpa mig med kapitalförvaltning? Vad var det för fiffigheter de hade tänkt ut för att kunna spara hela 30% skatt? Och de här snåriga "fonderna" med kapitalskydd och nån listig option som enligt oklart backtest skulle falla ut fem år senare med orimligt hög avkastning?

Det lät väldigt bra och enkelt att öppna ett konto hos dem som sen aktivt skulle förvalta mitt kapital enligt en smart modell anpassad efter mina förutsättningar och önskemål. Givetvis skulle alla avgifter bli väldigt låga, och vi skulle t om dela på kick-backen från fondbolagen. Med få variationer var försäljningspitchen densamma. Vissa erbjöd mer exotiska varianter, hedgefonder och strukturerade produkter, oftast utställda av större europeiska banker. Några av dessa lockade även med Cypern-upplägg som "helt lagligt" skulle kunna sänka min skatt ytterligare, men detta krävde då mer kapital och en viss justering i bolagsstrukturen. De skulle då hjälpa mig med att starta ett Holdingbolag på Cypern som i sin tur sedan skulle äga mitt svenska bolag. Väldigt smart. En annan erbjöd kapitalförsäkringar i Schweiz med en avgift på bara 6% per år. Lät lite dyrt tyckte jag innan det framgick att det ingick ett Visa-kort kopplat till kapitalförsäkringen "...och ibland tappar ju investeringar i värde, och till Svenska myndigheter redovisas bara värdet på kapitalförsäkringen, inte innehållet".

De senaste åren har det rensats ut rejält bland dessa "kapitalrådgivare", och kunskapen om avgifter och investeringar har ökat markant. Tack vare nätbanker som Nordnet och Avanza skulle jag vilja påstå, och jag är oerhört glad över att jag aldrig kom till skott att hoppa på nån av alla dessa erbjudanden jag fick innan jag lärde mig att tänka själv. Det verkar finnas en hel del som nu sitter på något suspekt Holdingbolag och inte är helt nöjda. De säljare som ringer idag vill gärna kombinera "kapitalrådgivning" med att sälja försäkringar och hittills har jag inte gett nån av dem en krona. Knappt ens mer än 30sekunder.



Härom veckan blev jag dock medlockad på en "Presentation i hur bankerna funkar bakom kulisserna" över en lunch på Gondolen. "Absolut inget säljmöte, och helt gratis". Gondolen är ju nästan lika bra som Berns tänkte jag och eftersom jag ändå inte hade något bättre för mig så hängde jag på. Fair Investments höll en riktigt intressant och bra presentation om "kapitalrådgivare", banker, bluffen med aktiv förvaltning, indexfonder, Robur-spektaklet, Trendföljande strategier, fondavgifter och Private Banking ("Här samlar de all j-vla skit i en säck"). Till detta serverades en finfin lunch och efter en timme tackade Fair Investments för sig och avslutade med "Det bästa är att göra allt själv, orkar ni inte det så hör av er till oss så berättar vi gärna vilka vi är och hur vi kan hjälpa er!".

Det här var den klart bästa dragningen jag har varit på och skulle jag nu mot all förmodan inte vilja göra saker och ting själv, så skulle jag anlita Fair Investments, eller åtminstone vilja höra mer om vad de kan erbjuda. Och med det sagt bör jag väl lägga till att jag inte är köpt, eller har något samröre alls med Fair Investments. Inte heller Berns för den delen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar