måndag 31 december 2018

December - Köpfest!

Enklast sammanfattat så blev december en riktig köpfest! Flera nya innehav som jag har hovrat runt ett tag, samt påfyllnad av några befintliga.

De senaste dagarna har jag köpt två nya innehav, TransAlta Renewables Inc och SIR Royalty Income Fund. Båda handlas på börsen i Toronto och delar ut månadsvis, men sen tar likheterna slut.


https://www.transaltarenewables.com/

TransAlta Renewables är ett energibolag med fokus på förnybar energi, och är bland annat Kanadas största vindkraftproducent. Vilket kanske inte är så svårt med tanke på detta annars oljetunga land. Och just oljepriset verkar påverka flera av mina andra Kanadensiska investeringar, t ex Boston Pizza. Lägre oljepris ger färre jobb i Kanada, vilket minskar antalet restaurangbesökare.

När det gäller förnybar energi så har jag tidigare bränt mig lite då jag för nått decennium eller två sen gick in i en av Gustavias energifonder, som skulle investera i vindkraft och annat som sen visade sig vara en mindre bra investering i rådande börsklimat. Vi får hoppas att det går bättre för TransAlta Renewables och att den fina direktavkastningen på ca 9% på dagens kurs håller i sig. Det blev totalt 500st i olika omgångar.

http://www.sircorp.com/sir-royalty-income-fund/

...Och via pålitliga källan Twitter fick ett anonymt konto upp mina ögon för SIR Royalty Income Fund, som visade sig vara omskriven av utmärkta Z2036 sen tidigare. En direktavkastning på en bit över 8% till dagens förhoppningsvis lämpliga ingångskurs gjorde att jag slog till och är nu uppe i 450st. SIR påminner om Boston Pizzas konstruktion och äger en flock olika restauranger och varumärken (jag räknar ihop det till sju olika kedjor) som franschisetagarna betalar royalty för. Denna delas sen ut till ägarna av SIR Rovalty Income Fund. Inbillar mig att detta är ett bra komplement till min annars fastighetstunga portfölj.

Förutom W.P. Carey och Ocean Yield som jag har skrivit om tidigare i december så har jag även fyllt på i Boston Pizza (nu totalt 500st), Omega Healthcare Investors (nu totalt 100st) och EPR (nu totalt 200st). Köpfest var ordet.

Utdelningarna under december då? Jovars, det tickar på fint - totalt 6450:- plingade in och återinvesterades snabbt som ögat. Utdelningar bränner märkligt nog mer i fickan än andra pengar. Besöket på Berns får alltså vänta lite till.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar