tisdag 6 augusti 2024

Utdelningar - Juli

 Ja, det var väl inte så många som hann sälja innan kräftorna just i år, men det kommer säkert fler tillfällen. Nu är det full fokus på juli, vilket känns mycket bättre! Berns-portföljen rusade med +5,11% vilket jag såklart knappast bryr mig om som den utdelningsfokuserade cashjägare jag är!

Det börjar dra ihop sig till att börja använda kläder igen, dra på skyddsutrustningen och klampa tillbaka in på kneget. Med det firar jag även två år som lönearbetare efter det senaste "pensionsuppehållet" - Vilken lyx att kunna välja! På samma sätt så kan man som utdelningsinvesterare välja att shoppa mer under de dagar det är rea, för även om börskurserna dyker så är det hittills inga av mina innehav som har sänkt sin utdelning under dessa dagar.Således knappast nån panik.

Men vad blev det då för utdelningar i juli? 25 000:- får jag ihop det till, en anständig månadslön som jag skulle kunna leva gott på. Dessutom snäppet mer än förra året, trevligt!

 

Som många andra tröttnade jag hysteriskt på ett av mina äldsta innehav Telia, och sålde på 28,31:- (2000st) strax innan en fin uppgång. Skönt att bli av med det efter ca 10års ägande. I samma veva sålde jag även av Rana Gruber (120st) efter ca tre års ägande, ett norskt one-trick-pony gruvbolag med otroliga utdelningar. Pyttelitet innehav som tyvärr inte hamnade högst i påfyllningslistan så då var det lika bra att avveckla helt. Som vanligt brände pengarna i fickan, så vipps hade jag ett nytt innehav i portföljen - WINC (1070st). Detta har Petrusko skrivit om ett par gånger, och det lockade mig till ett köp. Siktar på att fylla på till mer rimlig storlek. Passade även på att öka innehavet i VGWL så att jag nu har 250st jämnt. Egentligen har denna ETF en alldeles för låg direktavkastning (ca 1,5%) för att platsa i Berns-portföljen, men pga anledningar finns den i portföljen och ja, ni vet vad jag tycker om ojämna antal.

Ovanstående shopping är justerad för mindre panikförsäljningar i samband med den kvartalsåterkommande kapitalfärsäkringsskatten som jag typ alltid missar. Så har det precis shoppats en massa och kontot är tomt när skatten dras så lyser det rätt och Avanza blir ledsna. Då får man snällt sälja av lite eller fylla på med mer pengar. Men nu var det ganska länge sen jag fyllde på Berns-portföljen och siktar som sagt på att det ska få spela vidare per automagik utan påfyllningar. Kanske lär jag mig till nästa kvartal?

Nu ska det övas in ett antal lämpliga fraser och "semesterminnen" för att ta sig igenom första veckan på kontoret och låta påskina pepp och lycka av att vara tillbaka. Härligt. Jag har några dagar till på mig.



1 kommentar:

  1. Ja Telia är något jag velar över... deras kursutveckling har ju inte varit lysande, men utdelningen är stadig, om än något darrig. Problemet är att jag inte har någon klar plan för var dessa slantar ska ta vägen... kanske en ETF, men vill inte bli för tung i EUR eller USD.

    SvaraRadera