söndag 6 augusti 2023

Utdelningar - Juli

 Med nån vecka kvar till de omtalade "Sälj-till-kräftorna"-kräftorna så är det hög tid att slita sig från den regnblöta hängmattan, sätta in glassresterna i frysen och börja räkna ihop utdelningarna för juli.

Förra året skrev jag om samhällsnytta samtidigt som jag fick ihop 26 500:-. Strax därefter kastade jag mig ut i "arbetslivet" efter en "pensionsperiod". Och jag inser nu att semestern snabbt går mot sitt slut och det är dags att dra på sig skyddsmunderingen igen. I år blev det inte ens 8 lediga sommarveckor, så det får styras upp bättre inför nästa år. Mynträknaren stannar hursom på 23 600:-, så en liten sänkning. Möjligen kan förra månadens rekordutdelning ha en del med detta att göra. Som ni vet så hamnar ibland vissa utdelningar på kontot precis i månadsskiftet och kan därmed skifta lite mellan åren. Vi får helt enkelt kolla hur det ser ut på helåret för att få en bättre överblick. Ja, om det nu inte uppstår samma effekt över årsskiftet.. men men.


Har det då skett några köp/sälj under månaden? Ja, tyvärr bestämde sig TransAlta Renewables för att bli uppköpta så då tackade jag för premien och sålde av alla 2000st. Attans trist för ett sånt trevligt månadsutdelande bolag. Inte helt enkelt att hitta en ersättare, och som bekant har jag svårt att hålla i kontanter mer än några dagar. Fyllde raskt på i ZPRG (600st, totalt udda 900st i portföljen nu), som delar ut kvartalsvis och ca 4,5% på årsbasis. Som vanligt har Petrusko skrivit några inlägg om denna fina ETF.

 Och kommer det att ske något kommande månad? Ja, defintivt. De av er som har läst Petruskos inlägg om JnJ fattar varthän det barkar.

Innan semestern är slut för den här gången ska jag plöja igenom lite fler böcker, möjligen slänger jag ut en recension eller två här. Vi får se. Liksom de flesta mellanchefer så bör jag ju också hinna med att skriva ett högst orimligt och peppande LinkedIn-inlägg om hur härligt och fantastiskt det ska bli att komma tillbaka till alla spännande utmaningar, kollegor och padelmatcher.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar