måndag 22 juli 2024

Utdelningar - Juni

 Midsommarfirandet avklarat i en furiös takt och därmed även startskottet för semestern, härligt!

Möjligen skrivs detta inlägget något senare i månaden än brukligt, men det ordnar snart upp sig med kontinuiteten. Ser jag tillbaka till förra året, så hamnade utdelningarna under juni på rekordhöga 44 000:-, men det har ju runnit en del innehav under broarna sen dess. Bl a har 3M och JnJ avyttrats, så därifrån har jag inte fått några utdelningar denna månaden. Några nya har tillkommit, men har ännu inte lika feta utdelningar. Den skarpögde noterar även att FLXDs utdelning är nån tusenlapp lägre än i juni 2023. Valutor och annat, men det borde takta på och ge bättra nästa år. Jämna 36 500:- skrapade jag iaf ihop, trevligt.


Med juni inräknad så kan jag även summera första halvåret av 2024 - Det har hittills rullat in 161 826:-, vilket är en finfin summa.... meeen inte lika bra som H1 2023 som landade på ca 176 500:-. 15k mindre hittills i år alltså. Får skylla på valuta och omstök av innehav, och som vanligt hoppas på att jag tar igen det med råge nästa år. För de som undrar så jämför jag mig såklart inte med @DividendBomber längre, det är bara tramsigt att hålla på och tävla!

Har jag hunnit med något annat än att skriva vitsiga out-of-office-meddelanden, och preppa inför semestern då? Well... Fick ett infall att sälja av hela innehavet (500st) av GSL till strax över $28, efter en kraftig uppgång. Det här med högutdelande shippingföretag är kul, men att sitta still i en båt som gungar vid minsta lilla internationella kris är svårt. På köpsidan fyllde jag på med några JGPI (400st, totalt 2000st), och Realty Income Corp (100st, totalt 1200st). Väldans trevligt att varje månad få utdelningar som jag sen kan shoppa fler aktier i de bolag som för tillfället är på rea.

Vid regn ska jag uppdatera portföljen här så att den stämmer bättre! Men tills dess så finns det vatten som behöver badas i, båt som behöver köras, och ingenting som behöver göras!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar