torsdag 2 juni 2022

Utdelningar - Maj

 Jag har som bekant begränsad kärlek till bolag vars affärsidé bygger på att utnyttja samhällets svagaste individer, men gräver man djupare i det där så blir det säkert svårnavigerat bland bolagen. Oavsett så är det såklart trist för de Klarna-anställda som snabbt kommer att få nya jobb medan grundarna fortsätter att tjäna grova pengar på något som mig veterligen aldrig har genererat vinst. Märkligt det där med "tech-bolag" vars mål är att pumpa upp värderingen för att sen i framtiden möjligen bli vinstdrivande "om vi vill kan vi snabbt lägga om till vinst, men nu är det tillväxt som gäller och då blöder vi med ca 7miljarrrder per år".

 

En Twitter-favorit, @GBredvid, har länge tipsat om att se dokumentären om WeWork på SVTPlay och nu har jag äntligen sett den. Det borde du också göra, Sebastian. Och ni andra också. Galen affärsidé som bygger på fina ord men egentligen handlar om att hyra ut kontorsplatser. Och nu säger jag inte att Klarna har en lika galen idé med lika fina ord men som egentligen handlar om att få konsumenter att betala mer för produkter, och som en bonus förse Kronofogden med mer arbete. Inte alls.

 

För övrigt anser jag att alla dessa matleveransföretag snarast bör termineras. Tror folk att det är rimligt att betala 20:- för att en snubbe från Bangladesh med oklara arbetstillstånd och uppehållstillstånd ska cykla över halva stan för att hämta och leverera en lunch? Hur många timmar behöver denne person arbeta för att få ihop till en hyra inom rimligt pendelavstånd? Nej, det är inte rimligt. Det är modernt slaveri.

 

Så, nu när jag har fått det ur mig kan jag äntligen fortsätta att räkna ihop det som har skvätt in under maj månad. Förra året fick jag ihop 15 670:-, och i år kom det in 18 845:- färska kronor. Borde räcka för att tanka upp båten. Det här var även årets första månad med en utdelning på under 20 000:-, så vi får hoppas att det ordnar upp sig tills nästa år.


Men vad har då mer hänt under månaden, har det shoppats mer än bara robotgräsklippare och andra prylar som har drivits fram av statusstress och stuga? Jodå, det har gjorts påfyllningar:

  • Månadsutdelande BDCn GAIN (65st, nu totalt 1315st - Avanza) som till dagens kurs ger 5,9% utdelning
  • Månadsutdelande BDCn PFLT (80st, nu totalt 1080st - Avanza) som till dagens kurs ger strax över 8% utdelning
  • Kvartalsutdelande ETFen VGWD (15st, nu totalt 85st).
Två månadsutdelare och en kvartalsutdelare, så kassaflödet i kommer att öka ytterligare ett snäpp - det blir till att boka in många luncher på Berns framöver! Om jag nu får ro till det innan jag har mer normala/jämna andelar. Har det sålts något? Nej.



1 kommentar:

  1. Instämmer, hade ungefär liknande tankar kring matleverans i dagarna när jag överraskande nog också mötte en trött indier på skramlande och gnisslande cykel. Är det mest kallskuret folk köper?

    SvaraRadera