söndag 6 februari 2022

Utdelningar - Januari

 Årets första månad avklarad, och med fullt fokus på utdelningarna så blev det en klart trevlig start på året! Ska jag tro Avanzas månadssammanställning så gick depåernas totala värde ner med strax över 3%, men det är naturligtvis inget som på kort sikt påverkar utdelningarna.

Förra året fick jag ihop strax över 18 000:-, och i år landade det på en bit över 23 000:-. Det tar sig.


Annars rivstartade året med en del klurande kring mina ganska färska inköp i Invesco-ETFen efter en tweet eller två från @trollkarlensha1. De med orimligt bra minne kommer ihåg att jag under december månad dubblade mitt innehav i denna. Men, men, jag är inte sämre än att jag kan ändra mig och jag landade i att det på längre sikt finns bättre alternativ, som också delar ut pengar. Sagt och gjort, innehavet på 1400st såldes av och fördelades på två nya ETFer:

200st Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Dis - Som @therealpetrusko har skrivit ett bra inlägg om här

900st Franklin LibertyQ European Dividend UCITS ETF - Som ovanstående bloggare har skrivit om här

Ja, ni fattar ju att innehavet i dessa inom kort kommer att avrundas till mer läsliga heltal. 

Sammantaget en bra start på utdelningsåret! En annan bra grej är att jag numera kan titulera mig pensionär (igen), men vi får väl se hur länge det håller i sig. Jag är nyfiken på att göra samhällsnytta, men då jag är bra på att underhålla mig själv och knappast blir uttråkad i första taget så får jag kämpa vidare i min #FIRE-bubbla och tacka nej till alla påhugg som "does not spark joy". Dagarna spenderas mestadels i Stockholms skärgård där jag i fulla drag njuter av stugan och väntar in våren. Oklart hur det här med restriktionslättnader påverkar mig, ska jag behöva lära mig att umgås med folk "live" igen? Does this spark joy?

Jag får helt enkelt se fram emot fler besök på Berns :)

1 kommentar:

  1. Bra jobbat !! Själv landade jag nu i januari +72% utdelningar jfrt januari 2021. Målet för helåret 2022 är ökning med +25%. Early days men det blev en bra start...

    SvaraRadera