söndag 10 oktober 2021

Utdelningar - September

 Ah, nu är oktober äntligen här och hösten drar igång på riktigt. Luften sägs vara hög, frisk och klar, vilket möjligen betyder att det är torr luft? Ser jag till utvecklingen på börsen under september så kanske jag kan gissa att även syrefattig är något som hör hösten till? Men vad gör väl en rejäl nedgång i portföljvärde någon som bara fOkuSErar pÅ uTDelnInGAr?!

Förra året fick jag ihop 9 980:- under september, och jag skrev att nu hade det äntligen vänt! Boston Pizza återupptog sina utdelningar och allt pekade på rejäla utdelningslyft. Det har väl tagit lite längre tid än så, men såhär ett år senare meddelar Boston Pizza att de höjer utdelningen 30%. Trevligt, men fortfarande en bra bit kvar till fornstora dagar.

I år landar utdelningarna för september på massiva ca 21 450:-, och visst är det roligt med många utdelningsnotiser, men i Brookfield-fallet börjar det bli lite tramsigt. Hur som helst, de här slantarna borde räcka till att fiska upp båten ur sjön, sätta på elementen i stugan och nu i dessa tider av restriktionslättnader kanske även en liiten lunch på Berns!

För övrigt har det stökats om lite i portföljen. Mångåriga innehavet Ocean Yield fick ett uppköpsbud, och jag var snabb på att bli av med detta sänke. Trots goda och orimligt höga utdelningar under några år så tror jag knappt att de täcker upp värdefallet. Bra repeterad lärdom, var försiktig med bolag som delar ut orimligt mycket, och inte har något längre track record. Således har jag avvaktat med att köpa på mig mer i norska gruvbolaget Rana Gruber (120st totalt) och istället ökat på i OHI (+75st, totalt 850st), och den där Invesco-ETFen (+210st, totalt 600st). 

För två år sen slutade jag fylla på Berns-portföljen med "friskt kapital", då jag var nöjd med ljudet av det självspelande pianot som blev bättre och bättre med tiden när utdelningarna återinvesterades. Nu ska det väl säkert "investeras" en del i stugan, i form av allehanda husägarprylar och lite annat, men det blir nog en liten slant över framåt jul ändå som kanske kanske slinker in i portföljen. Det vore trevligt att hamna på stabila 20k varje månad, lite tidigare än beräknat.

Den som överlever de lättade restriktionerna får se!


1 kommentar:

  1. Hallå lyxluncharn! Eller det blev inte än en ens en liiiten på Berns? Ja vad är det brookfield tramsar med, äger de inte men undrar ändå varför 5+ rader varje gång de delar ut?

    SvaraRadera