torsdag 12 augusti 2021

Utdelningar - Juli

 Jag anar en ökad tröghet i dessa poster under semestern, hoppas att det inte är en föraning om vad som komma skall när jag återgår till pensionärslivet igen.

Sommaren hittills har bjudit på ett antal slöa dagar, oftast när det har varit föör varmt. Oklart om de inföll i samband med några nyinköp till Berns-portföljen, eller ej. Det får framtiden utvisa. Har hunnit med en intensiv resa till hemlandet, där en av arvingarna undrade om det fanns nån bra bok om att börja med aktier. Möjligen är det bättre att börja med några enkla youtube-klipp innan jag slussar in nån av Hernhags böcker.

(Nevermind, kollade lite på youtube, och insåg att det kryllar av en massa mer eller mindre bedrägliga tips och kurser från unga herrar i belånade fjädrar. Hur får jag nybörjare att ta till sig kunskap om aktier utan att fastna i nån aktieraket- eller bling-bling-krypto-grupp?)

Återgår kvickt till att räkna in månadens utdelningar i den oblingade Berns-portföljen. Och på tal om Berns, som är betydligt blingigare än jag, så borde jag kanske byta ut namnet mot "Handla på Lidl"? Jaja, åter till ihopräkningen - Förra året i brinnande Corona-panik fick jag ihop ca 20 500:-, och om jag räknar rätt så hamnade det på strax över 21 000:- i år. En minimal höjning med andra ord. Tur att jag inte har bränt pengar på Berns de senaste åren...

 


Likvider i portföljen är sällsynta, och även om det var några som överlevde ett tag så försvann de raskt när jag en dag i början av Juli fyllde på mina befintliga innehav. OHI ökades med 250st, nu totalt 750st, GAIN ökades med 80st, till totalt 1210st, PFTL ökades med 450st till totalt 1000st, och slutligen blev det ytterligare 100st i ETFen Invesco HiLo, nu totalt 330st. Jag tror att ni, baserat på de ojämna siffrorna, redan nu kan räkna ut vilka som kommer att fyllas på framöver.

Vill ni läsa mer om de specifika bolagen så leta lite i äldre inlägg, där hittar ni säkert nån bra motivering till varför jag valde just dem (Hint: Stabila utdelare)

Inte ens två veckor kvar av semestern, men längtar redan tills den tar slut! (Eftersom det infaller med tillträde till den nyköpta stugan i Stockholms skärgård. Inget annat.)

2 kommentarer:

  1. Hallå! Det är inte lätt att hålla kassa det kan jag intyga. Spara är lätt men hålla kassa är svårt när det alltid finns något givande att inhandla till sin portfölj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, det är en utmaning med cash när det finns så mycket kul att köpa eller återinvestera i!

      Radera