tisdag 12 mars 2019

Föredrag av Kvalitetsaktiepodden - Del 2



För några dagar sen tog jag del av Kvalitetsaktiepodden Live - Del 2 ("Hur vi genom aktiehandel blev friska, ekonomiskt oberoende och genuint lyckliga på bara ett år"), som kördes några veckor efter "Grundkursen", som ni kan läsa om här. Med en stor portion humor och rappt tempo fick vi ta del av fler Warren-citat, hackor & spadar och tankar kring stockpicking innan vi blev nedsänkta i bolagsanalysens alla siffror.

Ett antal resultaträkningar och balansräkningar från några av Kvalitetsaktiepoddens favoritbolag studerades och de viktiga siffrorna att hålla koll på jämfördes. För resultaträkningens del omsättning, EBITDA, EBIT, och resultat per aktie. Lyssna på avsnitt 37 för att ta del av mer tankar kring detta.

Vi dök även in i Börsdata och screenade både Investmentbolag och fick se hur Kvalitetsaktiepodden satt upp sin screener för att fiska i rätt del av sjön. Fler tankar kring rimliga P/E-tal (10-20) och hur dessa kan användas för att analysera bolag i en finfin excel-mall gicks också igenom. Jag gissar att några av åhörarna nu sitter hemma på kvällarna och pillar vidare i mallen, både genom att modifiera och lägga in egna case i den för att se om det håller med Kvalitetsaktiepoddens glasögon på. Väldigt intressant att få höra hur Ola och Claes jobbar och tänker när de analyserar bolag både inför köp och inför försäljning!

Onoterade bolag är något de investerar en hel del i och vi fick höra hur det kunde gå till och att onoterat kan vara bra, men att det är en helt annan inställning som gäller. Hur har du t ex tänkt att avyttra ditt innehav när det har gått upp 100%? Hur hittar du en köpare? Här är det långsiktighet som gäller.

Tiden rann iväg och under frågestunden diskuterades både MA200 och eventuella sannolikheter att kunna slå index med 25%-enheter över tid med en väldigt bred portfölj.



Det jag tar med mig från denna föreläsning är flera olika saker, bland annat hur jag kan screena bättre och tänka kring P/E-tal, när jag bör sälja (och flytta mina pengar till bättre potential), att undvika "permanent loss of money", att det kan ta lång tid att hitta guldkornen till rätt pris samt att det finns en herrans massa aktier där ute så avstå hellre ett köp om osäkerheten är för stor.

Vi får se om jag kan utnyttja detta även i min Berns-portfölj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar