torsdag 1 augusti 2019

Juli - Utdelningar

Såhär i semestertider är det inte lätt att hinna med att blogga, så här kommer ett något försenat inlägg om Berns-portföljens utdelningar och köp under juli.


Utdelningarna landar totalt på 23 889:-, vilket jag är mycket nöjd med! Om ett par månader har jag dessutom bloggat om mina månadsvisa utdelningar ett helt år och kan därmed börja göra jämförelser, trevligt.


Under månaden har även ett helt nytt månadsutdelande innehav introducerats i portföljen, Gladstone Investment Corporation, GAIN. Precis som det tidigare innehavet PFLT så är även detta ett så kallat BDC. Affärsidén går ut på att investera i privatägda "småbolag", genom att erbjuda mer eller mindre förmånliga lån. Redan här kan en ana att det borde innebära en hel del risk att verka i långivarbranschen i en lågräntemiljö, men investeringarna sägs bestå av högst kreditvärdiga företag. Vi får väl se hur det är med den saken om några år. Som övriga BDC-bolag delas det ut friskt, och direktavkastningen ligger på strax över 7% på dagens kurs.

De 950st aktierna som har köpts in borde ge ca 600:-/mån i utdelning. Två luncher extra på Berns med andra ord! Den uppmärksamme läsaren har förstått att detta är alldeles för ojämna siffror så det kommer säkert att justeras inom kort.



Jag har även passat på att fylla upp mitt innehav i Abbvie till Grazing Lady-nivå, dvs 200st. Tror att jag är nöjd här. Innehavet beräknas ge ca 2000:-/kvartal med dagens dollarkurs.

När skärgårdens lockelser dämpas så hoppas jag kunna producera lite vettigare inlägg om aktuell portföljfördelning och eventuellt något om Berns-portföljens storlek i förhållande till övriga portföljer, tjänstepensioner (?), PPM (?), CSN- och bostads-lån och liknande. Spoiler: Jag har inga lån. Alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar