lördag 5 oktober 2024

Utdelningar - September

 Hösten har smugit på oss sakta under månaden vilket är ett förträffligt sätt att hinna anpassa sig till eventuellt rusk, och den stundande vintersportsäsongen. Trevligt. Men innan börsens starkare säsong drar igång så brukar det kunna skaka rejält, hittills har dock hösten visat sig ovanligt börsstabil. Har ingen större koll på omvärlden, men det kanske kompenseras där på nått vis?

Båten är redo för vintervila och senaste årets byggprojekt har bara några smådetaljer kvar, såsom solpaneler. Dessa blir säkert klara i samband med att solen försvinner för året. Men likt utdelningar så hoppas jag få igen det när solen kommer åter. För övrigt högst oklar ekonomi i det där med solceller, kanske är det ett #Nollsummespel...? Vilket är en bekant term för mig som utdelningsjägare. Ja, vi får väl se.


Räknar jag ihop utdelningarna under månaden så hamnar jag på strax över 29 000:-, att jämföra med förra året som nästan gav hela 40 000:-. Kraftig skillnad, varav en del förklaras av mitt "dåraktiga" beslut att köpa högutdelande VFCbotten i augusti 2023 i hopp om att den skulle gå upp till forna nivåer inom några månader. 

Berättarröst: Det var inte botten.

Med det var då och VFC fick lämna portföljen i februari efter rejäla sänkningar av utdelningen. Aktien fortsatte ner och satt botten i somras, men har sen dess gått upp över 60%. Antagligen bara tur att jag inte sålde på den absoluta botten, och lyckades krångla mig ur utan förlust. Men nog om detta äventyr.

Vad har mer skett under månaden då? Nej. Ingenting. Är faktiskt helt chockad över att jag inte har fyllt på nått innehav utan snällt låtit en massa likvider skvalpa runt. Nästan så att man kan gissa att jag har lärt mig att det dyker upp en kapitalskatt som strax ska betalas. Ja, vi får väl se hur det går med det...

 Som vanligt funderar jag på att dra igång nån kurs eller tipsa om nån fräck investering. En följare bad mig lyssna på två avsnitt av min favoritpod RikaTillsammans (Dubbelavsnittet 369). Märkligt nog har jag knappt lyssnat på dessa poddare tidigare. Avsnitten handlade om att komma ut som "stealth wealth", och det diskuteras kring hur man kan tänka om man plötsligt är aprik. Vad ska jag göra med alla pengar? Vem är jag? Vad är viktigt för mig? Oklart om det gav mig så mycket eftersom jag redan är stealthy, men två saker fastnade:

1. Programledaren vill gärna att de som känner sig träffade hör av sig, kanske kan de träffas och diskutera i smågrupper, helt kostnadsfritt.

2. Det diskuteras att man tränar sina muskler, och om man har tränat samma muskel i 20 år, hur kan man då plötsligt ändra beteende? (T ex att jobba dygnet runt för att bygga bolag, hur hanterar man den fritiden sen när man har sålt bolaget?)

Mina reflektioner (notera stavning) är att de som har mycket pengar absolut inte ska ge sig tillkänna, och att det säkert kan vara mycket utmanande att sluta med nått man har gjort i 20år. T ex sälja träd i Afrika. Det är så lätt att fortsätta på inslagen väg, det är ju trots allt den muskeln man har tränat.

Ses vi på Berns i höstrusket?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar