söndag 31 juli 2022

Utdelningar - Juli

 Börsen har rivigt av en kanonvecka och sommaren peakar samtidigt som semesterkassan för de flesta börjar ta slut. Båtar har tankats, glassar har ätits. Nu går vi så sakta in i en av årets finaste perioder då vi kan fokusera på nystarter, karriärplaner och bra väder medan börsen oftast brukar vara kinkig fram tills oktober.

 Istället för Berns har det alltså hittills kuskats runt i skärgården, bra så.

Då jag försöker hålla mig skapligt anonym (för de som inte redan känner mig och därmed har gjort den mer eller mindre uppenbara kopplingen), så undviker jag som ni vet att dela med mig av för mycket privata prylar. Men oavsett så lutar det åt att jag under hösten kommer att göra en liten sektorrotation efter en längre tids "ledighet" från ett dagligt nollsju-till-fyra värv. Som jag tidigare har skrivit så vore det kul att göra något som inte bara gagnar mig och min uppdragsgivare, kanske att få bidra till samhället på ett bredare sätt? Nu tänker ni väl "Jamen du kan väl dra ditt strå till stacken genom att skriva lite edgy tweets om hur dåligt allt och alla är och klaga utifrån en mycket begränsad erfarenhetsbas inom området? Det borde väl räcka? Så gör ju många andra twittrare, istället för att engagera sig politiskt i valfritt parti och försöka få till en förändring den vägen istället?"

Nej, det ligger inte för mig. Jag har ett skillset som går hem hos många företag och organisationer, och nu ska jag applicera det inom en sektor som jag är nyfiken på att lära mig mer om. I tider som dessa räknas den dessutom som samhällsnyttig, precis som storbanker som jag har tidigare erfarenhet ifrån. Kul och spännande för mig, lite betalt och sen så får vi se hur mycket jag hinner med av allt det andra som jag i maklig takt pysslar med. Jag vill ju inte riskera att brinna upp :)

 

 

En annan trevlig sak som hände i veckan var att det totala värdet på alla mina portföljer äntligen är tillbaka på plus YTD, och Berns-portföljen står sig starkt på ca 15% YTD, kraftigt dopad av USD-kursen. Vi får se hur länge det står sig. Jaja, vem bryr sig om kursutveckling - Utdelningarna då? Haru fått några stålar? undrar ni.

Förra året skvätte det in 21 000:- medan jag låg i den imaginära hängmattan, och i år blev det strax  över 26 500:-. En helt okej höjningstakt som jag hoppas kan bestå till arvet.



Det har även fyllts på i VGWD under månaden, 25st nya så nu har jag totalt 140st. Här fattar ni som är vettiga att det genast måste bli 60st till inom kort.

Nej, nu blir det ut en sväng till den där hängmattan igen, som möjligen är imaginär, men till skillnad från många andra sådana så sitter den iallafall mellan två högst verkliga träd. Ha en fortsatt skön sommar och undvik som vanligt alla "investeringstips" från FattigaTillsammans.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar