lördag 19 september 2020

Bokrecension - Börspsykologi

Bokrecensioner verkar poppis så jag kan väl lika gärna fortsätta att plita ner några rader kring de Berns-vänliga böcker jag läser. Denna gång självköpta Börspsykologi - Så blir du en bättre investerare skriven av författaren, läraren och börsföljaren Cristofer Andersson.

Denna flitiga författare har många strängar på sin lyra och precis som många andra sportintresserade medelålders män drabbades han av en knäskada som ung vilket satte stopp för hans fotbollskarriär. Bra för oss tänker jag!

Det är svårt att inte jämföra det stilistiska med den förra bokrecensionen. Här har en välfraserad pedagogisk akademiker varit i farten; vi bjuds på introduktion, korsreferenser, allehanda citat och källhänvisningar. Stor skillnad mot den andra boken alltså. Trevligt för de som är van vid den typen av texter, men ibland blir det kanske lite väl invecklat vilket gör att boken bitvis känns ganska tung att läsa. Möjligen är jag powerpoint-skadad, men då jag ofta får ohemult bra betalt för att förklara komplexa saker via enkla slides så gillar jag förklarande bilder även i böcker. Förutom de något märkliga (random?) citaten från texten som finns utspridda på färgade helsidor i boken så är den annars trevligt kapitelindelad med snygg layout. God känsla för kvalitet hos förlaget, och boken håller finfint för medsläpning.

Men innehållet i boken då? Genom psykologiska teorier vägleds vi ner i de flesta fallgropar som en investerare gör och blir upplyfta med goda råd och intressanta reflektioner. Jag känner igen mig i nästan alla fällor, och hade gjort betydligt färre misstag om jag hade haft förmågan att ta till mig denna bok när jag var ung.

Det finns något för alla men boken vänder sig kanske främst till de som är lite mer aktiva i sina investeringar. Att jämföra sig med index är något återkommande i boken och det slår mig att de som är mogna nog att förstå alla dessa fallgropar snabbt inser vilket jobb det krävs att slå index över tid. Och då kanske landar i att det listigaste för en vanlig lagom börsintresserad nog ändå är att köpa lämplig billig indexfond för 80% av månadssparandet och lägga resten på en handfull bolag efter eget sinne.

Sammanfattningsvis är det en bra karta över människans minerade psyke och hur detta gör oss till olämpade spelare på börsen. Köp index, undvik LCHF och jämför dig inte med konstruerade supermänniskor som du har byggt ihop själv genom att ta goda egenskaper från flera olika och lägga ihop till ett ideal som aldrig går att nå. Särskilt inte om denna supermänniska har axlar värda att betala för.