söndag 31 maj 2020

Maj - Utdelningar

Är livet bättre nu med Facebooktillverkat Oculus Quest VR-headset undrar ni? Var det värt att byta bort 40h per vecka för det? Tja, lyxkonsumtionen är jag nog klar med, om jag inte slår till på en stuga, så vi får hoppas att eventuell arbetsglädje håller i sig, trots lockande båtliv och sommartider. En bra grej i pandemi-tider med Working From Home är iallafall att jag slipper pendlingstider, lunchtider och annat, får se hur det känns i framtiden att lägga en bit över 50h per vecka på kneg.

Utöver högst onödiga inköp så dubblade jag även innehavet i miljösmarta(re) energibolaget TransAlta Renewables som delar ut varje månad. Framöver kan jag räkna med strax över 500:-/månad därifrån. Trevligt.

Dollarkurser, kravaller och "speciella" presidenter kan ju påverka dollarkursen negativt, vilket slår väldigt hårt på mina utdelningar. Tänker att det där ändå jämnar ut sig till arvet, och i värsta fall får jag väl börja putta in starka svenska kronor i portföljen igen.

Utdelningarna för maj tänkte jag skulle vara lätträknade, men i Berns-portföljen har det vara betydligt lägre påverkan än beräknat. Jag räknar ihop det till 14980:-, att jämföra med förra årets 15294:-. Överkomligt, men hoppas på en höjning 2021 (I´m looking at you Ocean Yield!).


I övriga portföljer lyser dock utdelningarna med sin frånvaro, Byggmax har jag inte fått nån utdelning från på länge, så inga konstigheter där, och Nordea hoppas jag betalar ut framåt hösten. Så på årsbasis blir det kanske inte så illa ändå? Vi får se!

Nu går vi in i kvartalets tredje månad, som är min sämsta utdelningsmånad, ska bli spännande att se hur den kommer att klara sig från eventuella utdelningssänkningar!

Fick förresten en ny följare på Twitter som har börjat bygga upp sin utdelningsportfölj, ska bli spännande att följa resan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar