fredag 1 april 2022

Utdelningar - Mars

Nu när skidsäsongen är avslutad med åtta intensiva dagar i Schweiz i strålande sol, så var jag redo att omfamna våren!

Sista dagen i mars: Sommardäcken på, fågelholkarna uppsatta, båten redo för sjösättning, och diverse trädgårdsprojekt inplanerade.

Första dagen i april: Marken täckt med snö. Båtplatsen täckt av is. Tjälen ilsk och hård. Täta Corona-rapporter från övriga alpresenärer. Med andra ord en perfekt dag att räkna ihop utdelningarna på för att få upp humöret!

Förra året fick jag ihop strax över 11 600:-, och i år hamnade det på nästan 21 350:-, vilken trevlig utveckling! Når jag månne över 20k alla månader nästa år?


Den skarpögde noterar att det är första gången jag får utdelningar från flera av de nya innehav jag slog till på under julens shopping spree. Skön känsla med delayed gratification. Under månaden har jag även fyllt på i FLXD med 100st till (1000st totalt), och jag kommer nog sikta på att dubbla innehavet där framöver.

Ett annat nytt innehav är Vngrd FTSE All-Wld Hgh Div Yld UCITS ETF USD D (Ticker: VGWD), vilket är ett väldigt enkelt namn och inte alls kan förväxlas med t ex Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Dis (Ticker: VGWL), eller nån annan av Vanguards alla ETFer. Ingen förväxling här alltså. Inte alls. Oavsett så passar båda dessa,VGWD & VGWL, tillsammans med FLXD finfint i portföljen för att få en bredare exponering mot diverse globala index, och även en viss utdelning kvartalsvis. Berns ska naturligtvis ha sitt.

Vill ni veta mer om dessa innehav så har eminente Petrusko skrivit om FLXD, och VGWD.

Inser att mitt namn numer framstår som en fläkt från en svunnen pre-pandemi tid med lyx, flärd, dyrklockor, leasade sportbilar, bubbel, och liknande otyg. Trots att jag snarast är den där otippade farbrorn som ändå av nån märklig anledning tillåts komma in i värmen. Nu när jag mest uppehåller mig i skärgården så borde ett annat namn vara lämpligare, men Äta på Sandhamn har inte samma klang, och pekar kanske inte heller på den stora skillnaden på undertecknad och det normala klientelet som just Äta på Berns gör.

Med det sagt - nu hoppas jag på islossning och håller tummarna för att inom kort kunna lägga några av mina utdelningsslantar på en rejäl lunch eller brunch på, just det - Berns



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar