lördag 1 januari 2022

Utdelningar - December, och därmed årssammanställning

 2021, pandemins andra år, är äntligen till ända!

I förra årets sammanställning härjade jag om "Träd i Afrika", och det allmänna ovettet att lura in ovetande i diverse orimliga investeringar. För att inte elda upp mig för mycket redan första dagarna på det nya året så undviker jag att skriva om både crypto och NFTer nu.

 Som Twitterbrukare så bör man inte vara alltför analytisk av sig om man vill vara med och applådera alla dessa fantastiska CAGR som presenteras såhär vid årsskiftet. Det är häpnadsväckande så bra det går! Ser vi till de (overiferade) nuffrorna som presenteras (helt utan grafer, inte ens illa photoshoppade sådana) så börjar man förstå att hälften av #finanstwitter sitter på mångmiljardförmögenheter - otroligt!

 

Vi utdelningsjägare har inte den ynnesten, då de flesta av oss jobbar transparent, även om vi är anonyma. Vi delar grafer, innehav, och utdelningsnotiser i tid och otid. Möjligen tramsigt, men en trevlig påminnelse och feedback till att sparande lönar sig.

Hursomhelst så landade 2020 års utdelningar på ca 193 000:-, och förhoppningen var att pandemin skulle vara över och att utdelningarna skulle återkomma med besked. Ja, både utdelningar och Corona återkom. 2020 var det dessutom fullt fokus på utdelningarna för att inte avskräckas av den dåliga utvecklingen under året.

2021 landar vi lite bättre:

(Bortse från jämförelseindexet, det borde vara något lämpligare)

 ...och utdelningarna totalt från Berns-portföljen för 2021 landar på precis över 200k med sina 201 260:-, efter att jag har räknat in december:

Den skarpögde noterar att detta är en rejäl höjning mot december 2020, då utdelningarna hamnade på strax över 11 000:-. Vore trevligt om det kunde fortsätta så en bra bit in i 2022 också, och med tanke på att 100% av utdelningarna har återinvesterats, så ser det ljust ut. Når jag 250k månne? Titt som tätt sneglar jag på att ta in nya innehav, möjligen Miniräknartillverkare, eller något chip & läsk-bolag, men vi får se hur det blir med det.

Då jag fick lite pengar över så gjorde jag en ny insättning i Berns-portföljen på första gången på över ett år. Detta ledde till ett för många andra normalt beteende under december - Köphysteri. Ett antal olika innehav, som jag vid det här laget har skrivit en hel del om i äldre inlägg, fylldes på till mer jämna nivåer:

100st nya (1000st totalt) Omega Healthcare Investors Inc - Kvartalsutdelande vårdfastighetsbolag med orimligt hög DA på 9%

60st nya (200st totalt) 3M - Kvartalsutdelande tejptillverkare med DA på ca 3,4%

400st nya (1000st totalt) Enbridge - Kvartalsutdelande energitransportbolag med DA på ca 7,5%

800st nya (1400st totalt) Invesco S&P500 High Low - Kvartalsutdelande indexföljande ETF med DA på ca 3,5%

Svettigt, men jag hoppas som sagt att det betalar sig under det kommande året, så att jag i tid och otid kan luncha på Berns. En annan förhoppning kommande år är att fler vänner och bekanta kommer igång med ett sparande (som naturligtvis landar i lämpliga indexfonder, inte Ponzi-, DeFi-, NFT, eller Träd-fonder), och lär sig hur det är att leva som en miljonär (dvs mer sparsamt... annars blir det liksom inga pengar kvar.. Ja, det där fattar ju de allra flesta...)

 

God fortsättning & avkastning!





2 kommentarer:

  1. Nice! Med den shoppingen blir det inte många slantar över till luncher på Berns i närtid men helt säkert framöver och då blir det desto fler. Stort 3M innehav du har nu!

    SvaraRadera
  2. Jag får väl hoppas att pandemin håller mig borta från ett socialt uteliv nån månad eller två till så att jag har hunnit fylla på kassan :)
    Är ganska nöjd med mina innehav och storleken på dem nu, default blir väl att fylla på Invesco ETF:en upp till 2000st, eller om jag ska våga mig på att ta in något nytt.

    SvaraRadera