söndag 11 juli 2021

Utdelningar - Juni

 Årets sommarsemeter började vid midsommar och sen dess har det varit fullt upp med diverse konsumtionsdrivande aktiviteter på socialt accepterat avstånd, därav denna försenade sammanfattning. Som vanligt är kvartalets tredje månad den sämsta i min "utdelningscykel", även om jag tror att månaderna snart kommer bli mer i balans. Det är väldans viktigt att få både ett jämnt antal aktier och ett jämnt utdelningsflöde ;)

Nåväl, förra året drog jag in 12000:- i Juni, och i år landade det på 11300:-. Den skarpögde noterar att innehaven, och i de flesta fall även storleken på dem, är detsamma men att utdelningarna på flera innehav är snäppet lägre i år. Några lider fortfarande i sviterna av Corona, och alla har drabbats av USD-kursen. Är dock säker på att det där ordnar upp sig om några år, och oavsett så täcker ju utdelningen en lunch eller två på Berns. Trevligt!

Börsen går orimligt bra nu, och jag vill som vanligt påminna om risk management och diversifiering. Men jag ska inte tjata om alla de nyfrälsta aktiediggare som kring millennieskiftet var supernöjda med att äga "flera olika aktier, både i Ericsson, Framfab, Icon MediaLab och Switchcore", och sen dess aldrig mer har investerat på börsen. Noterar även i andra kanaler att många spel & dobbel-intresserade har lockats in på börsen med förhoppningar om snabba cash, oftast påhejjad av diverse aktieorakel (med flera månaders erfarenhet) i diverse suspekta slutna grupper.

Kan gå, kan gå, men se upp för populära effekter, hybris och lär av andras misstag för att komma billigare undan. Några av mina egna finns här

Hoppas att ni får lite ledigt i sommar, käkar billig glass och köper lite fler aktier!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar