torsdag 11 april 2019

En sista påfyllning i Brookfield Infrastructure Partners LP

https://bip.brookfield.com/


Att hålla koll på så kallade LP-bolag verkar vara en bökig historia - både Nordnet och Avanza har meddelat att de inte längre, eller inom kort, kommer att omöjliggöra fler köp av denna typ av bolag. När dessa bolag betalar ut utdelningar så sker det oftast i flera transaktioner vid varje utdelningstillfälle och att hantera detta skattemässigt har visat sig vara en mardröm för bankerna. Överlag så är det ganska obskyra bolag med få ägare (som har sina depåer hos Nordnet eller Avanza), men tyvärr blir även några kvartalsutdelande favoriter påverkade, t ex Brookfield Infrastructure Parters LP och Brookfield Renewable Energy Partners LP.

Således passar jag på att fylla på med ytterligare 380st Brookfield Infrastructure Partners LP, så att jag kommer upp till den nivån jag har suktat efter, innan möjligheten försvinner.

... Och när jag ändå var igång så var det lika bra att fylla upp även AT&T till mer hanterbara 1000st.

För att finansiera dessa köp så förde jag över pengar från utdelningar jag har fått från andra portföljer, inte optimalt att föra över från ISK till KF, men fram till arvet så gör det nog ingen större skillnad.

Har jag räknat rätt så ger nu mina innehav i Brookfield-bolagen tillsammans nästan 4500:-, och lägger vi till AT&T som också delar ut enligt samma kalender så är vi uppe i över 9000:-. Var tredje månad. Det borde definitivt räcka till en lunch på Berns!

Om inte annat så tror jag att det är bättre än att köpa träd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar