tisdag 5 februari 2019

Föredrag av Kvalitetsaktiepodden

https://www.kvalitetsaktiepodden.se/

Häromdagen fick jag möjlighet att lyssna på ännu ett intressant föredrag - Denna gången av mina favoriter Ola och Claes, som står bakom Kvalitetsaktiepodden!

Dessa herrar är stockpickers ut i fingerspetsarna och talar ogärna om utdelningsaktier, även om de högst motvilligt har satt ihop ett portföljförslag vilket finns på deras hemsida och analyseras noggrannare i avsnitt 34 av deras podd

Precis som Henning Hammar, så hyllar även Kvalitetsaktiepodden det förträffliga verktyget Börsdata. Det är ett av de verktyg de använder för att sålla fram sina favoriter, framförallt på svenska börsen. Med ett antal olika parametrar ser de till att fiska i rätt vatten och på så sätt vaska fram ett antal case som genererar den avkastning de siktar på årligen, index +15% över tid.


De som har lyssnat på deras podd vet vad som gäller, många citat av Warren Buffet, Peter Lynch och Howard Marks presenterat på ett lättsamt och pedagogiskt sätt tillsammans med flera handfasta råd. Köp aldrig bolag med P/E över 20! Bättre att kika på bolag runt P/E 10-13, gärna med en 10%-ig årlig omsättningsökning de senaste 10 åren och en hanterbar Nettoskuld/EBITDA. Ligger dessutom bolagsvärdet på 2-5mdr så finns det goda chanser att det fastnar i deras trål.


Är detta då något för alla? Hur svårt kan det vara att tråla fram lämpliga kandidater via Börsdata som sen kan föräras uppemot 10% var av portföljen? Ska vi tro Kvalitetsaktiepodden som både lever på detta och, gissningsvis, har det som hobby så lägger de ner bra mycket mer tid än 40h/vecka på att hitta lämpliga bolag. Deras rekommendation är att istället lägga 70-80% i lämpliga indexfonder och resten i Investmentbolag för de som vill komma igång med ett sparande. När sen aktieintresset eventuellt tar fart så kan en börja växla över till fler (kvalitets-) aktier, vilket i sin tur förhoppningsvis gör att en blir ännu mer intresserad.

Jämfört med olika Trendföljande Strategier, som bland annat Börslabbet vurmar för, så ligger det alltså oerhört mycket mer jobb bakom stockpicking och aktiv förvaltning. Det är något helt annat än att mekaniskt balansera om sin portfölj efter givna regler en gång i kvartalet. Fast helt klart det rätta/roligaste valet för en riktig aktienörd!

Avslutningsvis fick de en fråga kring deras syn på makro och om de hade sett några intressanta TA-formationer på sistone. De svarade att de varken tar hänsyn till makro eller Teknisk Analys, men påminde oss om att det är först när tidvattnet drar sig tillbaka som ni får se vem som har badat naken.


Har ni inte lyssnat på deras podd ännu, så gör det bums! Och Börsdata gissar jag att ni redan känner till, om inte - Ni vet vad ni ska göra.

Om nu någon läsare undrar varför jag är så pass intresserad av både Trendföljande Strategier, Kvalitetsaktier, och Trädplantering i Afrika att jag titt som tätt går på den typen av föredrag, så beror det på att jag fördelar mina ägg i olika korgar. Så som sig bör. I den här bloggen fokuserar jag dock på min korg med utdelningsaktier som kan finansiera en lunch på Berns - Förhoppningsvis i närtid!

Förresten, av dessa tre nämnda investeringstyperna så finns det en jag aldrig skulle peta in ett enda ägg i.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar